27 Aralık 2010 Pazartesi

MATEMATİK ve GEOMETRİ öğrenmenin püf noktaları

MATEMATİK VE GEOMETRİ ÖĞRENİYORUM
Matematik zor bir ders değildir. Aslında kolay öğrenilecek derstir. Yeter ki öğrenme isteği ile başlayalım verimli ve etkili çalışma yollarına baş vuralım. Gerektiği kadar tekrar edelim.

1- matematik sırt üstü veya karın üstü yatarak çalışılmaz. Bu dersler bir çalışma masasında ve yazarak, işlem yaparak ve de tekrar edilerek öğrenilir.

2-Öğretmeni çok iyi dinleyin öğrenemediklerinizi anında veya uygun bir zamanda sorup öğrenin.

3-Mutlaka defter tutmalısınız. Bu defter düzenli ve tertipli olmalı çünkü ileri zamanlarda konuları tekrar ederken çok faydasını görürsünüz. Ünitelerin temel kurallarını, formülleri, çizimleri, örnek işlemleri vs yazın.

4-Konunun önce başlığını anlamaya çalışın, gerekirse başlığın anlamını sözlükten bulun (üçgen, çokgen. Teorem, logaritma, aksiyom, uzay vs.) bunları bilmemek anlamayı zorlaştırır.

5-Konunun o bölümü ile ilgili açıklamaları dikkatle okuyun, açıklama ve çözümlü örneklerden başlayarak bol bol alıştırma yapın, başka kaynaklardan da benzer problemleri de çözün.

6-Bir-iki arkadaşınızla beraber konu ile ilgili örnek çözün ve soru üretin, birbirinize sorun. Eğer soru üretemiyorsanız konu iyi kavranılmamış sayılır.

7-Konu ile ilgili en basit soruları bile çözün. Her çözüm size pratiklik kazandıracak ve konu pekişecektir.

8-Konunun eksik olduğunuz yönleri belirleyin gerekirse tekrar baştan alıp gözden geçirin, bol bol alıştırma yapın.

9-Bir konu öğrenilmeden diğer konuya geçmeyin. Genelde konular birbirine bağlı ve basitten karmaşığa giden bir yol izler. Öğrenilmeyen bölümler ondan sonraki konuların öğrenilmesini engeller, olumsuz etkiler.

10-Konu ile ilgili kavram ve tanımlar, formüller, çizimler, şekiller, çözümler vs deftere yazın. Kitaptaki yerini renkli kalemle çizin.

11-Konuyla ilgili formül ve bağlantıları ezberleyerek akılda tutmaya çalışmayın. Bunları soru içinde uygulayarak, işlem yaparak, çizerek öğrenin böylece kalıcı olur.

12-Her gün veya gün aşırı işlenilen konuları tekrarlayın. Bir-iki soru çözün.

13-Geometri sorularını şekil üzerinde düşünerek bağlantılarını bulmaya çalışın.

14-Ders inlerken dikkatiniz veya der çalışırken dağılırsa arkanıza yaslanın derin bir-iki nefes alıp verin, ellerinizle gözlerinizi kapatın ellerinizdeki nem gözlerinize pansuman etkisi yapacaktır. Ayaklarınızı uzatın bu sizi rahatlatacak, dikkatinizin toplanmasına yardımcı olacaktır.

15-Yorgun ve uykusuz durumda ders çalışmayın.

16- Matematik dersine uzun süre çalışın kırkbeş dakika veya bir saat gibi çalışın. On beş dakika gibi kısa çalışmak, akıl yürütmede kopukluklar meydana getirir yararlı olmaz.

17-Çalıştığınız ortamda dikkat dağıtacak nesneler olmamalı. (tv, cep telefonu, ev telefonu, müzik çalar vs)

18-Öğrenilen konunun o gün için yeteri kadar alıştırma ve tekrarını yapın. (“konuyu öğrendim alıştırmalarını sonra yaparım” demeyin)

19-Teorem, kural ve bağıntıları asla ezberlemeyin. Bunları bol bol alıştırma yaparak, şekil ve çizimlerle pekiştirin.

20-Temeli ve formülü öğrenilen konu ile ilgili çözülmeyecek işlem yoktur. Eğer varsa ya temel iyi kavranılmamıştır ya da dikkat dağınıktır.

21-Unutmayın MATEMATİK = ANLATMA + DİNLEME + İŞLEM YAPMA + EKSİK TAMAMLAMA + TEKRAR dır bu metodu uyguladığınızda başarılı olursunuz.

22-Çalışma alışkanlığını kazanın, bunun için “gülük çalışma planı” hazırlayın. Çok önemli olmadıkça programı bozmayın, böylece düzenli çalışma alışkanlığı kazanacaksınız.

23-Eğer kitaptan soru çözülüyorsa önce çözülmüş sorular incelenmelidir. Daha sonra bu konuda bol pratik yapılmalı, veriler değiştirilerek çözülen örnek sayısı artırılmalıdır.

24-Matematik ve geometri dersleri genellikle öğretmen desteğinin en çok gerekli olduğu derslerden ikisidir. O nedenle öğretmeni çok iyi dinlemeli ve öğrenilmeyenler mutlaka sorulmalıdır.

25-Matematik ve geometri derslerinde genellikle konu anlatımı azdır. Öğretmen beş-on dakika içinde kuralı verir ve o kuralla ilgili örnek soru çözmeye başlar. Verilen kural öğrenmeden, kavramadan soruları çözmek mümkün değildir.

26-Yazılıda yapılamayan soru varsa sebepleri araştırılmalı, hataların nerede olduğunu görmeli ve düzeltmelisiniz.

27-Konu ile ilgili değişik soru tiplerini inceleyebilmek için dergi ve değişik kitaplardan sorular çözmelidir.

29-Geometri dersi bol pratik yapmayla halledilebilecek bir ders olduğundan, her konu ile ilgili sorular çözülmeli “kolay” veya “zor” deyip sorular geçiştirilmemeli, bütün soru tipleri incelenip çözülmelidir.

Ahmet TUYKUN
Matematik öğrt.